Gestionarea sarcinilor alerte

Acum 2 zile, am fost la un fast-food sa cumpar cateva meniuri si desi ploua afara ingrozitor, oamenii de la coada erau binedispusi si extrem de rabdatori. Pe buna dreptate, e mai bine sa stai la coada intr-un magazin la cald, decat afara in ploaie nu?

Cu toate astea, angajatii erau teribil de agitati, se ciocneau, pareau ca se irita reciproc…iar o fata il certa pe un coleg, aparent nou, pentru ca nu ar fi servit o portie de piure unei cliente, intr-o zi precedenta. Piureul se terminase angajatul nu a comunicat acest lucru, iar clienta a platit ceva ce doar credea c-a primit. Desi isi dadea interesul, se agita si se incurca in activitati, iar clientii asteptau tot mai amuzati de comportamentul lor…care semana cu un episod din Stan si Bran.

alerta maxima la job

“Niciodata nu face nimic cand esti alarmat, pentru ca vei face totul gresit.”

                                                                                         – Baltasar Gracian.

Cand esti intr-o situatie critica si ti se spune sa te opresti si sa nu faci nimic, suna foarte bine. Dar ce te faci cand esti la munca si ai o coada de oameni nerabdatori sau o lista de sarcini urgente? Ce faci cand colegii te cearta si mai rau te agita? Ce faci cand patronul sta cu ochii pe tine si iti urmareste fiecare miscare?

Cata vreme nu stii ce sa faci, nu poti decat sa te obisnuiesti sa traiesti asa, in timp ce zilele de munca se transforma intr-un veritabil calvar si-ti mananca zilele. Dar daca ai informatia potrivita, s-ar putea sa ai cateva alternative si sa inveti sa actionezi intr-o directie, cat sa devii stapan pe tine.

Pe intelesul tuturor, din punct de vedere stiintific, in momentul in care te enervezi si te agiti, creierul nu mai este oxigenat corespunzator si prin urmare, nu mai gandesti eficient. Sangele incepe sa pompeze mai tare prin corp, pentru a-ti asigura acel surplus de energie de care aveai nevoie sa supravietuiesti in urma cu milioane de ani si de aici rezulta un comportament agitat.

Acest comportament intalnit si la necuvantatoare, este pur natural si are rolul de a proteja omul, inca de pe vremea in care acesta traia in jungla, printre animalele salbatice si avea nevoie de un surplus de energie, pentru a a-si salva viata in situatiile critice.

Cand apare o situatie care ameninta viata, se naste un sentiment de teama care avertizeaza omul ca este in pericol. Adrenalina se varsa in sange, iar acesta dobandeste instant abilitatile unui sportiv de performanta, ca in video-ul de mai jos:

Acum hai sa revenim la cazul angajatului de la fast-food si sa vedem ce s-a intamplat mai exact: acesta se simtea oarecum amenintat cand era certat de colega lui, apoi aparea o stare de disconfort urmata de nervozitate sau teama…fie de a fi mustrat de patron, fie de a i se taia din salariu, fie de a-si pierde locul de munca si atunci se agita inutil.

Simtind amenintare/nervozitate, in acele momente avea energie sa alerge, dar creierul lui nu mai era oxigenat corespunzator si atunci ii scadea drastic eficienta: s-a dus dupa cartofi desi nu avea voie sa plece de la tejghea, a uitat spatula la bucatar, s-a intors din nou dupa ea, a servit doua portii pentru 2 clienti in ordine inversa si apoi a constatat ca a luat prea putini cartofi si din nou a plecat de la tejghea.

Acest comportament de tipul “lupta sau fugi” este rareori util cand traiesti intr-un mediu urban si de cele mai multe ori, te saboteaza in loc sa te ajute. Dar vestea buna e ca se poate educa, daca iti doresti asta.

Daca si-ar fi mentinut controlul si s-ar fi organizat putin, ar fi chemat bucatarul cu cartofii, sau poate ca ar fi plecat oricum de la tejghea. Dar ar fi luat de la inceput suficienti cartofi, ar fi servit clientii in ordine, ca sa nu mai astepte unul cu o portie dupa altul cu 5 portii care abia s-a pus la coada (adica eu) si ar fi avut spatula cu el permanent. Eficienta ar fi crescut, iar el s-ar fi simtit mai stapan pe sine si mai increzator.

Aproape toti avem parte de situatii alerte la job, uneori si poate e mai usor sa te impaci cu ideea ca munca e foarte grea, sa vii la munca cu sila asteptand ora de plecare si sa te vaiti cu fiecare ocazie, blamand mediul inconjurator.

Dar te-ai gandit vreodata cum ar fi sa fii stapan pe tine? Ti-ar placea sa-ti mentii controlul si sa devii eficient in situatiile alerte?

Am descoperit cauzele, am vazut situatia intr-o lumina mai buna, dar hai sa vedem ce se poate face concret, in cazul unui om obisnuit, ca si tine.

1. Incetineste putin ritmul de lucru

Unii au impresia ca daca se misca repede, fac impresie buna la sef si denota interes, dar in realitate exista 2 tipuri de oameni: unii care au dexteritate si fac treaba foarte repede si foarte bine si altii care se agita inutil, in timp ce fac treaba de mantuiala si irita pe toata lumea. Am avut candva un coleg foarte agitat, care credea ca in felul asta lasa o impresie buna, dar in realitate nu gandea, nu reusea sa asimileze informatia si reusea sa enerveze si clientii si colegii prin atitudinea lui neindemanatica.

Fiecare om are ritmul lui, unii au capacitatea de a procesa informatia instant, dar altii au nevoie de cateva secunde pentru a-si organiza activitatile mental. Ideal e ca la inceput sa mentii un ritm mai lent ca sa inveti ce ai de facut si apoi sa cresti usor usor ritmul de lucru, pana la nivelul maxim de eficienta. Focalizeaza-te de la bun inceput si ai grija sa nu pici in cealalta extrema, cu graba strica treaba. Cand te agiti si te grabesti fara sa stii ce faci, risti sa strici totul, dar si daca te mosesti ca o baba, iar patronul cauta eficienta, apare riscul de a-ti pierde jobul.

Daca totusi te strofoci si nu reusesti sa ajungi la un ritm dorit de angajator in care sa fii eficient, atunci nu ti se potriveste jobul. E foarte posibil sa ai vointa si sa nu te descurci sa vinzi gogosi intr-un ritm alert, cum nici eu nu prea am abilitatile de a lucra intr-un restaurant. Dar poti opta pentru un post de merchandiser, promoter sau consilier de vanzari, unde ai 2-3 clienti pe ora, muncesti intr-un ritm mult mai calm, iar salariul e cam acelasi. Trebuie doar sa inveti niste produse in detaliu si cateva abordari pentru a consilia eficient clientii.

2. Respira adanc si pastreaza un ritm calm

Cand respiri intr-un ritm constant si iti pastrezi calmul, creierul se mentine oxigenat corespunzator, iar tu reusesti sa gandesti coerent si sa te organizezi.

Respira profund intr-un ritm calm si constant, gandeste, organizeaza-te, ia o decizie inainte de a actiona si abia apoi te ocupi de sarcina.

3. Trateaza problemele cu calm

Orice situatie ai intampina, opreste-te, respira, studiaza situatia si cauta solutii cat mai relaxat. Pune-ti intrebarile: ”Ce se poate intampla cel mai rau? E cineva in pericol? Ce ar face Henry Ford in situatia asta?”, sau oricare alt om pe care il cunosti si il apreciezi. Nu cred ca e o tragedie daca lucrezi la un restaurant si spargi un pahar…te scuzi, te oferi sa il platesti din salariu si aia e.

Facand opusul vei acumula stres si in timp iti va afecta sanatatea fizica. De asta unele femei mor de cancer la 50 de ani si de asta unii barbatii fac infarct la 40 de ani, pentru ca se agita tot timpul pentru lucruri banale, in loc sa-si mentina cumpatul si sa trateze situatiile cu calm.

Abilitatea de a trata situatiile alerte cu calm se dobandeste in timp, cu exercitiu permanent. In felul asta iti vei dezvolta inteligenta emotionala, nu te vei mai consuma cu toate nimicurile si vei avea sanse foarte mari sa ajungi pe lista oamenilor propusi pentru posturile de conducere din organizatie.

Daca reusesti sa-ti faci un obicei din asta si sa-ti imbunatateste abilitatea de a trata situatiile alerte, vei deveni o persoana mult mai stapana pe sine, capabila de a prelua responsabilitati de care altii se feresc. Vei simti in sfarsit cum iti creste stima de sine pe zi ce trece, te vei simti din ce in ce mai important/a….vei simti ca traiesti cu adevarat. Pentru ca asta este primul pas care te ajuta sa dobandesti respectul si sansa de a deveni o persoana cheie intr-o organizatie, sau increderea de care ai nevoie pentru a dezvolta o afacere pe cont propriu.

Daca vrei sa devii o persoana eficienta si apreciata, adu-ti aminte sa respiri si sa-ti mentii calmul pe cat posibil, pentru a trata eficient orice situatie alerta.

Apropo, tu cum tratezi situatiile alerte? Ai apelat la diverse artificii sau te-ai descurcat de minune de la bun inceput?

Lasa-mi un comentariu daca ai vreo intrebare legata de subiect. Si daca te descurci de minune, scrie te rog metodele pe care le aplici cand intampini situatii alerte, ca sa-i ajutam si pe ceilalti cititori.

Multumesc,

Silviu.

Comments

comments